Diagnòstic participatiu infància
Novembre
25
2021
-
Espai veïnal Calàbria 66
Carrer de Calàbria 66, Sant Antoni, Barcelona, Barcelona, Catalunya, Espanya
Sala Annexa 1a planta
-
A partir dels agents que actuen en infància al barri de Sant Antoni volem que entre totes compartim el coneixement de que ens pot aportar cadascú des del seu àmbit i experiència per tal de fer un diagnòstic operatiu sobre infància i vulnerabilitat al barri. Parlem de diagnòstic operatiu doncs aquest diagnòstic finalment anirà enfocat a l'acció i la coordinació d'entitats relacionades amb infància i vulnerabilitat, centres educatius, serveis socials, CAP.
El diagnòstic està pensat en dues sessions:
1a. 25 de novembre a les 18:30
Repassar accions que s'estan fent al barri en el sentit d'infància i vulnerabilitat.
Examinar temàtiques o problemàtiques detectades sobre infància i vulnerabilitat.
2a a determinar en la reunió prèvia.
A partir dels temàtiques o qüestions seleccionades establir que hi intervé en aquestes qüestions, com es desenvolupen, quina afectació tenen...Seleccionar les qüestions i quins aspectes d'aquestes volem treballar.
Ordre del dia
Accions que s'estan duent a terme [18:30 - 19:00]
Es tracta de enumerar quines accions està realitzant cada agent per afrontar la vulnerabilitat relacionada amb la infància en el nostre barri. Determinar a què va dirigida, fer-ne una breu avaluació i valorar si caldria suport, quin tipus.
Mitjançant aquest qüestionari, quin no pugui assistir pot fer les seves aportacions en aquest punt.
https://forms.gle/2vrfigdSAKx7JYBC6
Temàtiques i problemàtiques [19:00 - 20:00]
Recull i reflexió de temàtiques i problemàtiques respecte a la vulnerabilitat relacionada en la infància al nostre barri.
Exposició de serveis socials i CAP [19:00 - 19:15]
Discussió [19:15 - 20:00]
Tria de data i hora de la 2a sessió [20:00 - 20:07]
Acta de la trobada
2021_11_25 1a sessió de diagnòstic infància
Laia AEIG Sant Ferran
Maria i David Coordinadora de La Escoleta
Eli Serveis Socials Educadora Social
Dani Director de Ferran Sunyer
Pilar Directora Escola Bressol 3 Tombs
Marina Pediatra CAP
Eduard PIA Sant Antoni
Joan director Salesians
Joan Totikap
Joan cap d’estudis Escola Aldana
Michelle Tècnica Suport Comunitari
Gema Tècnica de Barri Sant Antoni
Suzanne AFA Ferran Sunyer
Benjamin AFA Salesians
Marc Tècnic Calàbria 66
Carla, Itziar i Daniel estudiants UAB
Mentre estàvem plantejant la taula comunitària es van marcar dues prioritats: Gent gran i infància/adolescència. Pel que fa gent gran ja hi ha una comissió que hi treballa. Pel que fa infància/adolescència al no haver respost cap centre educatiu especificament de secundària i donat que les realitats d’infància i adolescència són bastant diferents, hem decidit centrar-nos en aquest primer etapa en infància.
S’està fent feina per abordar les vulnerabilitat i existeix certa coordinació i comunicació entre els agents. La idea de presentar una estructura formal és per afavorir la coordinació i l’acció conjunta a l’hora d’actuar-hi.
1a part compartir tasca envers vulnerabilitat i infància per començar extreure per caracteritzar aspectes de vulnerabilitats o potencialitats susceptibles a treballar, vaig marquen en negreta:
Escoleta:
Pren el relleu del projecte REIS de l’associació de veïns i veïnes.
Atent necessitats acadèmiques i no acadèmiques d’infants (especialment primaria) en perill d’exclusió o alta vulnerabilitat.
S’ofereix un berenar saludable assegurar l’alimentació.
Mirem de coordinar-nos amb les escoles per afinar les necessitats específiques dels infants. (Des de Ferran Sunyer es diu que si s’envia un mail, posaran en contacte la professora que estaran encantades a col·laborar)
Manca de voluntariat per assolir la ratio de 2 infants a 1 adult.
Sensació que moltes famílies no saben ben bé què es pretén treballar.
Casal Calàbria 66:
Durant les vacances escolars.
Alguns venen becats, problemes econòmics, però no hi ha suficient recursos per atendre a tots. D’altres sense aquesta situació econòmiques, evitant segregació per aquest motiu.
Es detecten carències que no tots fan els 5 àpats i problemes amb l’higiene. Es troba faltar un espai amb les famílies, per manca de temps i compromís familiar.
L’estiu passat vam iniciar casal per joves (inici de secundària), proporcionant continuïtat.
Aldana:
Antic Sagrat Cor, ara és escola pública.
Baix índex d’infants de Sant Antoni. No coincidència en la ubicació amb l’indret administratiu dels alumnes. Moltes beques a partir de Ciutat Vella.
Col·laboració amb l’ONG De veí a veí.
Importància de la continuïtat de l’educació fora de l’escola, per exemple potenciant les extraescolars.
Totikap:
Treball en la incorporació de nois que acaben d’arribar a l’espai de lleure.
Salesians:
Grup de voluntaris (pares, mares, altres) per a acompanyar en la lectura i idioma.
Tenen casal d’estiu, activitats de cap de setmana. continuïtat
Escola Pia:
Molts infants venen del Raval.
Voluntaris en horari escolar per ajudar especialment en la lectoescriptura.
17-19h estudiants de batxillerat i ESO berenen amb infants i ajuden amb els deures.
Períodes festius casal, moltes beques de Generalitat.
3 tombs:
Majoria de famílies de Sant Antoni.
Coordinació amb serveis socials i també amb el CAP.
Nens no escolaritzats tenen espai amb les seves famílies, que poden tractar amb les educadores..
Tenim famílies becades i de CDIAPS
Ferran Sunyer:
A la pública hi ha bastant detecció, però encara costa la detecció i la derivació.
Tenim prou flexibilitat econòmica per a que tots puguin anar al menjador i de colònies.
Cal tenir en compte, més enllà de la vulnerabilitat derivada de la situació econòmica, cal parlar també de la vulnerabilitat emocional.
Complicació d’encarrilar i trobar el servei per problemàtiques psicològiques.
Sant Ferran:
Projectes socials vinculats a educar.
Ens agradaria tenir més nens en els projectes d’incorporació, manca de recursos.
La majoria de famílies ja demanen subvenció.
AFA Ferran Sunyer:
Concentrats en aconseguir un entorn escolar segur, sense contaminació, objectiu la pacificació.
Complicació per determinar les necessitats i que volen famílies d’altres orígens. Per veure la informació que disposen de extraescolars, beques. Interès per a que sàpiguen què és aquesta associació i en que els pot ser útil.
AFA Salesians:
Redirigir a famílies amb aquestes problemàtiques. Han fet una campanya de recollida de material esportiu.
L’any passat vam treure la quota.
Coincideix amb la l’AFA de Ferran Sunyer en la dificultat de feedback amb famílies d’altres orígens.
CAP pediatria:
Detecten les poques coses que no recull la resta. Revisen l’historial i valoren si està ben derivats.
Es troben sobretot vulnerabilitat emocional, manquen recursos. Sobretot quelcom relacionat amb depressions i tristesa (encara que no sigui considerada patològica).
De vegades quan es profunditza apareixen altres vulnerabilitats no tan visibles, com per exemple l’econòmica.
Coordinació amb CDIAPS i CSMIR i treballadores socials. Li agradaria més contacte amb les escoles.
Revisió d’alimentació periòdicament establerta.
Serveis socials:
Organitzats en dues unitats: acollida (fa exploració, s'atén a l’ajuda puntual i si cal res més es deriva).
Cada cop més vulnerabilitat. La situació socioeconòmica, desnonaments. En aquests casos es busquen recursos els propers, concienciar a les famílies en la incertesa. Coordinació amb escoles.
Pares i mares que no treballen, ERTES. Violències masclistes, infant com a testimoni. Addiccions, ludopaties, als videojocs.
Relació entre allò emocional lligat a les situacions socioeconòmiques.
Estan en contacte amb EAIA, miren de endarrerir derivacions per desatenció i desemparament, fins constatar que les famílies no col·laboren.
Aspectes que sorgeixen en la discussió:
Incorporació a la taula:
CSMIR, EAIA, EAP
Problema que es poden derivar de la mobilitat entre barris.
Dificultat de la coordinació entre administracions en diferents territoris administratius (CAPS, serveis socials…)
Necessitat de directori per tal d’agilitzar comunicació i coordinació. S’acorda fer un directori amb els participants. Complicat saber qui persona que porta un cas (pediatra), tot i que el contacte personal agilitza el procès.
Diferència de serveis de les concertades i les públiques, des de serveis socials s’assenyala que és més fàcil tractar en les comissions EAP.
Situacions de vulnerabilitat deriven en irritavilitat, conductes disruptives, afectació en el rendiment acadèmic tot i que no aquesta darrera qüestió no s’assenyala com la qüestió prioritaria, sinó el desenvolupament.
S’insisteix en les diferències culturals, com es generen barreres, altres lògiques, creació de vincles, complicades d’abordar.
NOVA DATA: 9 de desembre a les 18h
Compartir