Vés al contingut principal

Configuració de les galetes

Fem servir galetes per assegurar les funcionalitats bàsiques del lloc web i per a millorar la teva experiència en línia. Pots configurar i acceptar l'ús de galetes, i modificar les teves opcions de consentiment en qualsevol moment.

Essencials

Preferències

Analítiques i estadístiques

Màrqueting

Diagnòstic participatiu infància

Novembre

25

2021

  • Espai veïnal Calàbria 66

    Carrer de Calàbria 66, Sant Antoni, Barcelona, Barcelona, Catalunya, Espanya

    Sala Annexa 1a planta

  • 18:30 PM

    -

    20:30 PM CET

OpenStreetMap - Carrer de Calàbria 66, Sant Antoni, Barcelona, Barcelona, Catalunya, Espanya
Trobada privada Transparent

Avatar: Trobada oficial Trobada oficial

A partir dels agents que actuen en infància al barri de Sant Antoni volem que entre totes compartim el coneixement de que ens pot aportar cadascú des del seu àmbit i experiència per tal de fer un diagnòstic operatiu sobre infància i vulnerabilitat al barri. Parlem de diagnòstic operatiu doncs aquest diagnòstic finalment anirà enfocat a l'acció i la coordinació d'entitats relacionades amb infància i vulnerabilitat, centres educatius, serveis socials, CAP.


El diagnòstic està pensat en dues sessions:


1a. 25 de novembre a les 18:30

  • Repassar accions que s'estan fent al barri en el sentit d'infància i vulnerabilitat.

  • Examinar temàtiques o problemàtiques detectades sobre infància i vulnerabilitat.



2a a determinar en la reunió prèvia.

A partir dels temàtiques o qüestions seleccionades establir que hi intervé en aquestes qüestions, com es desenvolupen, quina afectació tenen...Seleccionar les qüestions i quins aspectes d'aquestes volem treballar.

Ordre del dia

Accions que s'estan duent a terme [18:30 - 19:00]

Es tracta de enumerar quines accions està realitzant cada agent per afrontar la vulnerabilitat relacionada amb la infància en el nostre barri. Determinar a què va dirigida, fer-ne una breu avaluació i valorar si caldria suport, quin tipus.

Mitjançant aquest qüestionari, quin no pugui assistir pot fer les seves aportacions en aquest punt.

https://forms.gle/2vrfigdSAKx7JYBC6

Temàtiques i problemàtiques [19:00 - 20:00]

Recull i reflexió de temàtiques i problemàtiques respecte a la vulnerabilitat relacionada en la infància al nostre barri.

Exposició de serveis socials i CAP [19:00 - 19:15]

Discussió [19:15 - 20:00]

Tria de data i hora de la 2a sessió [20:00 - 20:07]

Acta de la trobada

2021_11_25 1a sessió de diagnòstic infància

  • Laia AEIG Sant Ferran


  • Maria i David Coordinadora de La Escoleta

  • Eli Serveis Socials Educadora Social

  • Dani Director de Ferran Sunyer 

  • Pilar Directora Escola Bressol 3 Tombs

  • Marina Pediatra CAP

  • Eduard PIA Sant Antoni

  • Joan director Salesians

  • Joan Totikap

  • Joan cap d’estudis Escola Aldana 

  • Michelle Tècnica Suport Comunitari 

  • Gema Tècnica de Barri Sant Antoni

  • Suzanne AFA Ferran Sunyer

  • Benjamin AFA Salesians

  • Marc Tècnic Calàbria 66

  • Carla, Itziar i Daniel estudiants UAB

Mentre estàvem plantejant la taula comunitària es van marcar dues prioritats: Gent gran i infància/adolescència. Pel que fa gent gran ja hi ha una comissió que hi treballa. Pel que fa infància/adolescència al no haver respost cap centre educatiu especificament de secundària i donat que les realitats d’infància i adolescència són bastant diferents, hem decidit centrar-nos en aquest primer etapa en infància.


S’està fent feina per abordar les vulnerabilitat i existeix certa coordinació i comunicació entre els agents. La idea de presentar una estructura formal és per afavorir la coordinació i l’acció conjunta a l’hora d’actuar-hi.

1a part compartir tasca envers vulnerabilitat i infància per començar extreure per caracteritzar aspectes de vulnerabilitats o potencialitats susceptibles a treballar, vaig marquen en negreta:


Escoleta:


  • Pren el relleu del projecte REIS de l’associació de veïns i veïnes.

  • Atent necessitats acadèmiques i no acadèmiques d’infants (especialment primaria) en perill d’exclusió o alta vulnerabilitat.

  • S’ofereix un berenar saludable assegurar l’alimentació.

  • Mirem de coordinar-nos amb les escoles per afinar les necessitats específiques dels infants. (Des de Ferran Sunyer es diu que si s’envia un mail, posaran en contacte la professora que estaran encantades a col·laborar)

  • Manca de voluntariat per assolir la ratio de 2 infants a 1 adult.

  • Sensació que moltes famílies no saben ben bé què es pretén treballar.

Casal Calàbria 66: 

  • Durant les vacances escolars.

  • Alguns venen becats, problemes econòmics, però no hi ha suficient recursos per atendre a tots. D’altres sense aquesta situació econòmiques, evitant segregació per aquest motiu.

  • Es detecten carències que no tots fan els 5 àpats i problemes amb l’higiene. Es troba faltar un espai amb les famílies, per manca de temps i compromís familiar.

  • L’estiu passat vam iniciar casal per joves (inici de secundària), proporcionant continuïtat.

Aldana:

  • Antic Sagrat Cor, ara és escola pública.

  • Baix índex d’infants de Sant Antoni. No coincidència en la ubicació amb l’indret administratiu dels alumnes. Moltes beques a partir de Ciutat Vella.

  • Col·laboració amb l’ONG De veí a veí.

  • Importància de la continuïtat de l’educació fora de l’escola, per exemple potenciant les extraescolars.

Totikap:

  • Treball en la incorporació de nois que acaben d’arribar a l’espai de lleure.

Salesians:

  • Grup de voluntaris (pares, mares, altres) per a acompanyar en la lectura i idioma.

  • Tenen casal d’estiu, activitats de cap de setmana. continuïtat

Escola Pia: 

  • Molts infants venen del Raval.

  • Voluntaris en horari escolar per ajudar especialment en la lectoescriptura.

  • 17-19h estudiants de batxillerat i ESO berenen amb infants i ajuden amb els deures.

  • Períodes festius casal, moltes beques de Generalitat.

3 tombs: 

  • Majoria de famílies de Sant Antoni.

  • Coordinació amb serveis socials i també amb el CAP.

  • Nens no escolaritzats tenen espai amb les seves famílies, que poden tractar amb les educadores..

  • Tenim famílies becades i de CDIAPS

Ferran Sunyer:

  • A la pública hi ha bastant detecció, però encara costa la detecció i la derivació.

  • Tenim prou flexibilitat econòmica per a que tots puguin anar al menjador i de colònies.

  • Cal tenir en compte, més enllà de la vulnerabilitat derivada de la situació econòmica, cal parlar també de la vulnerabilitat emocional.

  • Complicació d’encarrilar i trobar el servei per problemàtiques psicològiques.

Sant Ferran:

  • Projectes socials vinculats a educar.

  • Ens agradaria tenir més nens en els projectes d’incorporació, manca de recursos.

  • La majoria de famílies ja demanen subvenció.

AFA Ferran Sunyer:

  • Concentrats en aconseguir un entorn escolar segur, sense contaminació, objectiu la pacificació.

  • Complicació per determinar les necessitats i que volen famílies d’altres orígens. Per veure la informació que disposen de extraescolars, beques. Interès per a que sàpiguen què és aquesta associació i en que els pot ser útil.

AFA Salesians:

  • Redirigir a famílies amb aquestes problemàtiques. Han fet una campanya de recollida de material esportiu.

  • L’any passat vam treure la quota.

  • Coincideix amb la l’AFA de Ferran Sunyer en la dificultat de feedback amb famílies d’altres orígens.

CAP pediatria:

  • Detecten les poques coses que no recull la resta. Revisen l’historial i valoren si està ben derivats.

  • Es troben sobretot vulnerabilitat emocional, manquen recursos. Sobretot quelcom relacionat amb depressions i tristesa (encara que no sigui considerada patològica).

  • De vegades quan es profunditza apareixen altres vulnerabilitats no tan visibles, com per exemple l’econòmica.

  • Coordinació amb CDIAPS i CSMIR i treballadores socials. Li agradaria més contacte amb les escoles.

  • Revisió d’alimentació periòdicament establerta.

Serveis socials:

  • Organitzats en dues unitats: acollida (fa exploració, s'atén a l’ajuda puntual i si cal res més es deriva).

  • Cada cop més vulnerabilitat. La situació socioeconòmica, desnonaments. En aquests casos es busquen recursos els propers, concienciar a les famílies en la incertesa. Coordinació amb escoles. 

  • Pares i mares que no treballen, ERTES. Violències masclistes, infant com a testimoni. Addiccions, ludopaties, als videojocs. 

  • Relació entre allò emocional lligat a les situacions socioeconòmiques.

  • Estan en contacte amb EAIA, miren de endarrerir derivacions per desatenció i desemparament, fins constatar que les famílies no col·laboren. 

 

Aspectes que sorgeixen en la discussió:

  • Incorporació a la taula:

  • CSMIR, EAIA, EAP

  • Problema que es poden derivar de la mobilitat entre barris.

  • Dificultat de la coordinació entre administracions en diferents territoris administratius (CAPS, serveis socials…)

  • Necessitat de directori per tal d’agilitzar comunicació i coordinació. S’acorda fer un directori amb els participants. Complicat saber qui persona que porta un cas (pediatra), tot i que el contacte personal agilitza el procès.

  • Diferència de serveis de les concertades i les públiques, des de serveis socials s’assenyala que és més fàcil tractar en les comissions EAP.

  • Situacions de vulnerabilitat deriven en irritavilitat, conductes disruptives, afectació en el rendiment acadèmic tot i que no aquesta darrera qüestió no s’assenyala com la qüestió prioritaria, sinó el desenvolupament.

  • S’insisteix en les diferències culturals, com es generen barreres, altres lògiques, creació de vincles, complicades d’abordar.

NOVA DATA: 9 de desembre a les 18h



Comentari

Confirmar

Si us plau, inicia la sessió

La contrasenya és massa curta.