Taula Comunitària Sant Antoni
Espai de treball i trobada de les persones que integren la Taula Comunitària de Sant Antoni
Diagnòstic participatiu infància
A partir dels agents que actuen en infància al barri de Sant Antoni volem que entre totes compartim el coneixement de que ens pot aportar cadascú des del seu àmbit i experiència per tal de fer un diagnòstic operatiu sobre infància i vulnerabilitat al barri. Parlem de diagnòstic operatiu doncs aquest diagnòstic finalment anirà enfocat a l'acció i la coordinació d'entitats relacionades amb infància i vulnerabilitat, centres educatius, serveis socials, CAP.
El diagnòstic està pensat en dues sessions:
1a. 25 de novembre a les 18:30
- Repassar accions que s'estan fent al barri en el sentit d'infància i vulnerabilitat.
- Examinar temàtiques o problemàtiques detectades sobre infància i vulnerabilitat.
2a a determinar en la reunió prèvia.
A partir dels temàtiques o qüestions seleccionades establir que hi intervé en aquestes qüestions, com es desenvolupen, quina afectació tenen...Seleccionar les qüestions i quins aspectes d'aquestes volem treballar.
Ordre del dia
Accions que s'estan duent a terme [ 18:30 - 19:00]
Es tracta de enumerar quines accions està realitzant cada agent per afrontar la vulnerabilitat relacionada amb la infància en el nostre barri. Determinar a què va dirigida, fer-ne una breu avaluació i valorar si caldria suport, quin tipus.
Mitjançant aquest qüestionari, quin no pugui assistir pot fer les seves aportacions en aquest punt.
https://forms.gle/2vrfigdSAKx7JYBC6
Temàtiques i problemàtiques [ 19:00 - 20:00]
Recull i reflexió de temàtiques i problemàtiques respecte a la vulnerabilitat relacionada en la infància al nostre barri.
Exposició de serveis socials i CAP [ 19:00 - 19:15]
Discussió [ 19:15 - 20:00]
Tria de data i hora de la 2a sessió [ 20:00 - 20:07]
Acta de la trobada
2021_11_25 1a sessió de diagnòstic infància
- Laia AEIG Sant Ferran
- Maria i David Coordinadora de La Escoleta
- Eli Serveis Socials Educadora Social
- Dani Director de Ferran Sunyer
- Pilar Directora Escola Bressol 3 Tombs
- Marina Pediatra CAP
- Eduard PIA Sant Antoni
- Joan director Salesians
- Joan Totikap
- Joan cap d’estudis Escola Aldana
- Michelle Tècnica Suport Comunitari
- Gema Tècnica de Barri Sant Antoni
- Suzanne AFA Ferran Sunyer
- Benjamin AFA Salesians
- Marc Tècnic Calàbria 66
- Carla, Itziar i Daniel estudiants UAB
Mentre estàvem plantejant la taula comunitària es van marcar dues prioritats: Gent gran i infància/adolescència. Pel que fa gent gran ja hi ha una comissió que hi treballa. Pel que fa infància/adolescència al no haver respost cap centre educatiu especificament de secundària i donat que les realitats d’infància i adolescència són bastant diferents, hem decidit centrar-nos en aquest primer etapa en infància.
S’està fent feina per abordar les vulnerabilitat i existeix certa coordinació i comunicació entre els agents. La idea de presentar una estructura formal és per afavorir la coordinació i l’acció conjunta a l’hora d’actuar-hi.
1a part compartir tasca envers vulnerabilitat i infància per començar extreure per caracteritzar aspectes de vulnerabilitats o potencialitats susceptibles a treballar, vaig marquen en negreta:
Escoleta:
- Pren el relleu del projecte REIS de l’associació de veïns i veïnes.
- Atent necessitats acadèmiques i no acadèmiques d’infants (especialment primaria) en perill d’exclusió o alta vulnerabilitat.
- S’ofereix un berenar saludable assegurar l’alimentació.
- Mirem de coordinar-nos amb les escoles per afinar les necessitats específiques dels infants. (Des de Ferran Sunyer es diu que si s’envia un mail, posaran en contacte la professora que estaran encantades a col·laborar)
- Manca de voluntariat per assolir la ratio de 2 infants a 1 adult.
- Sensació que moltes famílies no saben ben bé què es pretén treballar.
Casal Calàbria 66:
- Durant les vacances escolars.
- Alguns venen becats, problemes econòmics, però no hi ha suficient recursos per atendre a tots. D’altres sense aquesta situació econòmiques, evitant segregació per aquest motiu.
- Es detecten carències que no tots fan els 5 àpats i problemes amb l’higiene. Es troba faltar un espai amb les famílies, per manca de temps i compromís familiar.
- L’estiu passat vam iniciar casal per joves (inici de secundària), proporcionant continuïtat.
Aldana:
- Antic Sagrat Cor, ara és escola pública.
- Baix índex d’infants de Sant Antoni. No coincidència en la ubicació amb l’indret administratiu dels alumnes. Moltes beques a partir de Ciutat Vella.
- Col·laboració amb l’ONG De veí a veí.
- Importància de la continuïtat de l’educació fora de l’escola, per exemple potenciant les extraescolars.
Totikap:
- Treball en la incorporació de nois que acaben d’arribar a l’espai de lleure.
Salesians:
- Grup de voluntaris (pares, mares, altres) per a acompanyar en la lectura i idioma.
- Tenen casal d’estiu, activitats de cap de setmana. continuïtat
Escola Pia:
- Molts infants venen del Raval.
- Voluntaris en horari escolar per ajudar especialment en la lectoescriptura.
- 17-19h estudiants de batxillerat i ESO berenen amb infants i ajuden amb els deures.
- Períodes festius casal, moltes beques de Generalitat.
3 tombs:
- Majoria de famílies de Sant Antoni.
- Coordinació amb serveis socials i també amb el CAP.
- Nens no escolaritzats tenen espai amb les seves famílies, que poden tractar amb les educadores..
- Tenim famílies becades i de CDIAPS
Ferran Sunyer:
- A la pública hi ha bastant detecció, però encara costa la detecció i la derivació.
- Tenim prou flexibilitat econòmica per a que tots puguin anar al menjador i de colònies.
- Cal tenir en compte, més enllà de la vulnerabilitat derivada de la situació econòmica, cal parlar també de la vulnerabilitat emocional.
- Complicació d’encarrilar i trobar el servei per problemàtiques psicològiques.
Sant Ferran:
- Projectes socials vinculats a educar.
- Ens agradaria tenir més nens en els projectes d’incorporació, manca de recursos.
- La majoria de famílies ja demanen subvenció.
AFA Ferran Sunyer:
- Concentrats en aconseguir un entorn escolar segur, sense contaminació, objectiu la pacificació.
- Complicació per determinar les necessitats i que volen famílies d’altres orígens. Per veure la informació que disposen de extraescolars, beques. Interès per a que sàpiguen què és aquesta associació i en que els pot ser útil.
AFA Salesians:
- Redirigir a famílies amb aquestes problemàtiques. Han fet una campanya de recollida de material esportiu.
- L’any passat vam treure la quota.
- Coincideix amb la l’AFA de Ferran Sunyer en la dificultat de feedback amb famílies d’altres orígens.
CAP pediatria:
- Detecten les poques coses que no recull la resta. Revisen l’historial i valoren si està ben derivats.
- Es troben sobretot vulnerabilitat emocional, manquen recursos. Sobretot quelcom relacionat amb depressions i tristesa (encara que no sigui considerada patològica).
- De vegades quan es profunditza apareixen altres vulnerabilitats no tan visibles, com per exemple l’econòmica.
- Coordinació amb CDIAPS i CSMIR i treballadores socials. Li agradaria més contacte amb les escoles.
- Revisió d’alimentació periòdicament establerta.
Serveis socials:
- Organitzats en dues unitats: acollida (fa exploració, s'atén a l’ajuda puntual i si cal res més es deriva).
- Cada cop més vulnerabilitat. La situació socioeconòmica, desnonaments. En aquests casos es busquen recursos els propers, concienciar a les famílies en la incertesa. Coordinació amb escoles.
- Pares i mares que no treballen, ERTES. Violències masclistes, infant com a testimoni. Addiccions, ludopaties, als videojocs.
- Relació entre allò emocional lligat a les situacions socioeconòmiques.
- Estan en contacte amb EAIA, miren de endarrerir derivacions per desatenció i desemparament, fins constatar que les famílies no col·laboren.
Aspectes que sorgeixen en la discussió:
- Incorporació a la taula:
- CSMIR, EAIA, EAP
- Problema que es poden derivar de la mobilitat entre barris.
- Dificultat de la coordinació entre administracions en diferents territoris administratius (CAPS, serveis socials…)
- Necessitat de directori per tal d’agilitzar comunicació i coordinació. S’acorda fer un directori amb els participants. Complicat saber qui persona que porta un cas (pediatra), tot i que el contacte personal agilitza el procès.
- Diferència de serveis de les concertades i les públiques, des de serveis socials s’assenyala que és més fàcil tractar en les comissions EAP.
- Situacions de vulnerabilitat deriven en irritavilitat, conductes disruptives, afectació en el rendiment acadèmic tot i que no aquesta darrera qüestió no s’assenyala com la qüestió prioritaria, sinó el desenvolupament.
- S’insisteix en les diferències culturals, com es generen barreres, altres lògiques, creació de vincles, complicades d’abordar.
NOVA DATA: 9 de desembre a les 18h
Reportar contingut inapropiat
Aquest contingut no és apropiat?
0 comentaris
Carregant els comentaris ...
Deixa el teu comentari
Inicia la sessió amb el teu compte o registra't per afegir el teu comentari.
Carregant els comentaris ...