Taula Comunitària Sant Antoni
Espai de treball i trobada de les persones que integren la Taula Comunitària de Sant Antoni
Canvis a "Reunió taula comunitària de Sant Antoni (coordinació)"
Descripció (Català)
-
+
2022_02_24 Comissió d’infancia, taula comunitària de Sant Antoni
Participants:
-Hamza, Educador Social projecte xeix
-Maria, Directora Escola Aldana
-Jota, Camí Amic
-Gemma, Técnica de barri
-Marc, Tècnic Calàbria 66
-Eduard, Director Escola PIA
-Patricia, Coordinació infància Cotxeres Borell
-Susan, AMPA Ferran Sunyer
-Ester, Psicòloga Serveis Socials
-Eli, Educadora Serveis Socials
-Pilar, Directora Escola Bressol 3 Tombs
-Cristina, Infermera Pedriatria
-Marina, Pediatra Can Manso
-Michelle, tècnica de suport comunitàri
-Maria, Escoleta Sant Antoni
S’excusen:
-Dani, director del Ferran Sunyer
-Joan, director de Salesians
Ordre del dia
- Introducció, compartir el marc comunitaria
- Actualització de ronda del barri
- Coordinació amb altres serveis d’altres territorio
- Protocol de vivenda i infancia
- Salut mental
- Educació més enllà de l’escola
- Altres
Introducció
L'any passat vam començar a treballar amb altres serveis del barri i entitats. En començat preferim començar amb les taules comunitàries, en un perfil poster més tècnics, per a acostar-nos a les problemàtiques del barri. Més endavant, volem incloure veïns més enllà dels serveis i sense necessitat de tenir tanta experiència en el teixit associatiu.
En el 2019, es va parlar de 2 grans problemàtiques: Habitatge (encara que ja hi havia una entitat que s'encarregava d'això, Fem Sant Antoni), i l'envelliment del barri (es va crear una comissió de gent gran, ells ja tenen els seus projectes). L'any passat ja vam crear la taula comunitària, l'anomenem de coordinació.
En aquesta hem posat uns mínims: el CAP, Serveis socials, Districte, Associació de Veïns, Fem Sant Antoni, l’ONG. És una reunió oberta, per la qual cosa pot entrar més gent. En l'última, convidem a Silvia de Cotxeres Borrell, per part de cultura. Es pot demanar que es envieunomés l'acta i no assistir.
En aquest procés de construcció vam prioritzar temes a tractar, vam fixar del col·lectiu d'infància. I parlar sobre que fenòmens de vulnerabilitat es poden tractar. En les primeres sessions sobre infància ens vam centrar en diagnòstic.
En resum, tenim una taula de coordinació, una comissió de gent gran, aquesta nova sobre infància, un col·lectiu per a dones i a nivell cultural tractem de diversos factors que tracten amb l'espai públic que està per decidir si fer o no una comissió.
Actualització ronda del barri
En aquest punt he extret alguns dels punts dels apunts formulats a partir de la transcripció de la conversa.
- Calen més recursos per l’escoleta especialment si es vol atendre la demanda de secundària.
- Afectació de la covid diferent entre els centres educatius, CAP ha estat saturat.
- Moltes famílies en dificultat per entrar dins de les tramitacions i consultes telemàtiques, ja sigui per dificultats amb la tecnologia (disponibilitat d’equip i/o habilitats) i/o barrera idiomàtica. S’ha hagut de treballar des de centres i ampes per intentar solventar aquestes barreres.
- Des de Calàbria 66, el punt òmnia, podem donar un cop de mà amb tràmits telemàtics, ja indicarem com contactar.
- Augment de la Vulnerabilitat especialment en centres que hi acudeixen infants d’altres barris. Per exemple augment de beques menjador. L’escola Aldana ha passat a ser una escola d’alta complexitat.
- Des de la idea comunitària, també incloem famílies d’altres barris que venen a les escoles d’aquí. Treballem per tendir ponts.
- Es coincideix que molts infants passen moltes estones sols, amb pantalles, sense supervisió i això deriva en complicacions.
- S’assenyala que manca prou recursos en atenció psicològica, per exemple neuropsicòlegs.
- Problemàtica amb el circuit d’atenció psicològica pública: CDIAP saturat, un cop compleixen els 5 anys, tornen al CAP i s’han de tornar a derivar al CSMIR, això vol dir que ja tenen 6 anys, sense una comunicació directa entre CDIAP i el CSMIR.
- Es comenten altres recursos com AFI, entitats d’actuació psicosocials, tornarem a compartir el directori del que participen en aquesta comissió per a poder compartir informacions i establir contactes directes.
- Necessitats de les famílies desbordades, conciliació i l'augment del rol d’educador.
- Des de cotxeres Borrell tenim places becades per serveis socials que no s’estan
Comentar que a l’Escoleta, en la qual ens falten recursos. Tenim molta demanda d'alumnes de secundària, que és més urgent. Esperem que s'apunti més gent per a poder arribar a més joves i satisfer la demanda de tots aquells que ens venen.
Des de l’Escola Pia que detectem al nostre centre és molta vulnerabilitat. Tenim molt alumnat del barri del Raval, que té més vulnerabilitat encara. Això és una cosa que fa 10 anys no passava.
Tant Ferran Sunyer com Salesians, en converses prèvies, destaquen que es notava que estava baixant la sisena ona i com això havia afectat les escoles, per aquest motiu hem trigat en plantejar aquesta reunió.
Des de l’Aldana comenta que la COVID no ens ha afectat molt. El pitjor que hem portat són grups de famílies immigrants que no tenien l'aplicació de la Meva Salut i havíem de fer-ho nosaltres. Hi ha molta dificultat d'idiomes. Hem hagut de fer un treball molt “boca a boca”. La gran majoria de la gent és de Raval o de Poble Sec. Només aquells que es queden en el menjador són alumnes que tenen beques de menjador, és una cosa que s'ha augmentat molt.
L’ampa Ferran Sunyer destaca que nosaltres el que estem intentant enguany és poder comunicar-nos millor amb famílies que no són catalanes i no tenen tanta facilitat. Els expliquem les beques, que ajudes tenim, etc. Aquesta setmana amb en Hamza, han tingut la primera reunió amb famílies pakistaneses, hindus, etc, per a poder ajudar-los.
Des del Tres tombs comenta que principalment es centra l'àrea de Sant Antoni.. Nosaltres també hem tingut dificultats similars. Però hem treballat al costat de Serveis Socials, del CAP, que ens han ajudat molt. El que si ens hem trobat és que amb la COVID, no s'ha tingut tan en compte a aquelles famílies que tenien problemes econòmics i no tenien ordinador, o no sabien baixar-se aplicacions, etc. Llavors, nosaltres hem hagut de fer un treball també social. Comprèn la situació del CAP, però resalta que s’ha de tenir present que no tothom té les mateixes oportunitats tecnològiques.
Aclarir, que considerem com de Sant Antoni als nens que venen a aquestes escoles, encara que estiguin empadronats en un altre lloc. Sense tenir en compte aquestes barreres administratives, de fet, volem superar-les, és a dir posar ponts.
Des de Calàbria 66 el que hem fet és aprofitar entre classes per a ajudar la gent a fer tràmits telemàtics. També ens hem coordinat amb un altre barri, que té un Servei Solidari. També va venir gent a fer una formació. Des d'aquí podem donar una ajuda als col·legis. És important saber que han d'enviar un mail i demanar cita. D'aquesta manera els col·legis estareu menys saturats. Sobretot demanem això, perquè moltes vegades ens arriben persones enmig de les classes. Si tinguéssim molta demanda, farem una crida perquè vingui gent a ajudar-nos.
Des del CAP, pediatria, es comenta hem estat saturats. Hem intentat fer tasques socials, però no arribem a tot. Que han fet el que han pogut. Nosaltres portem 4 barris: Universitat, Poble Sec, Sant Antoni i Via Roma. Llavors és molt difícil separar necessitats per barri. Però el que si veiem en conjunt és que molts nens passen moltes tardes sols, no tenen a ningú que els pugui supervisar, acaben estant molta estona davant de les pantalles i acaben patint trastorns d'aprenentatge. Molt nens que no saben llegir, famílies que no tenen recursos suficients, etc. Es que les escoles tenen psicòlegs o psicopedagogs, però potser molts d'ells necessitarien neuropsicòlegs. Necessitem saber si el nen té TDAH, si se li ha de fer una adaptació, etc. Al final aquests nens van creixent i no saps cap a on aniran. Si aniran cap a un camí més o menys adaptatiu o no. És una bona edat per a poder ajudar-los en aquest camí. D'això si que m'he trobat molt. Dins de la consulta et trobes molt incapacitat per a fer les coses. I sabem que els col·legis també ho veieu. I des del CSMIR també tenen molta feina. Hi ha un servei que és privat al qual no podran accedir mai. Jo com a infermera que he anat a vacunar a les escoles, he vist moltes diferències a les escoles.
Des de els centres educatius coincideixen que els nens passen molt temps sols a casa. Una altra cosa que hem detectat és que els nens de 3 anys venen molt poc estimulats. Encara van en cotxet, continuen prenent biberó, moltes dificultats de la parla… etc. Hi ha moltes hores de pantalla i poques d'estimulació. També s’apunta que no només és un problema econòmic. També és un problema conceptual. L'acompanyament de famílies estrangeres no és el mateix que el que tenim nosaltres. En tenir un context diferent és molt difícil connectar amb elles. Tenen un concepte diferent d'escola i infància. El tema cultural és difícil de trencar…
Apareix la pregunta sobre algun recurs més gratuït que pogués ajudar. Es comenta que el CDIAP, que també aquesta saturat aquest únicament és fins als 5 anys. Una vegada que passen els 6 anys arriben al CAP i d’allà es tornen a derivar, passen un temps sense l’atenció especialitzada, és un procés molt llarg. Serveis socials aporta que el CSMIR si no té patologia els descarta. Si són casos més emocionals els derivem a altres recursos. Fan treball amb els pares i els nens, sobretot per a donar-los suport. Ens hem hagut d’adaptar a la pandèmia, amb les seves connexions, però amb persones que venen de fora ha estat més complicat. Si que hem tingut una època que hem pogut derivar a gent perquè tingués espais per a poder connectar-se, o fins i tot hem imprès les coses perquè ho tinguin tot posat. Encara que clar, no estem dedicades a fer aquestes coses.
Es pregunta sobre la gratuïtat del servei AFI, tenen un conveni amb infància un grup de psicòlegs, amb el que serveis socials es coordina, tracten amb nens i amb adults. Tracten sobretot a nivell emocional, inclòs amb mares. Així tenen un espai segur per a poder tractar amb ells. Hi ha moltes entitats que donen aquest suport psicosocial que ajuden i són programes gratuïts. Tornarem a compartir el directori perquè us pugueu passar aquesta informació.
Finalment des de Cotxeres Borrell ens comenta l’ús de casals i esplais per poder deixar els infants per part de moltes mares desbordades. En el sentit de famílies desbordades també s’ha donat en el rol d’educadors que han hagut d’assumir durant les quarentenes i és quelcom que es reflexa en els seus fills. També ens comunica que hi ha places becades per serveis socials al seu casal que no s’estan omplin.
Salud Mental
Es comenta l'existència d’una taula de salut mental a nivell de l’Eixample, hi ha varies persones/serveis en aquesta comissió d’infància.Es destaca que principalment es parla sobre adults. Tot i això seria interessant que sapiguem que si hi ha quelcom que ens pugui aplicar al barri. Per exemple sembla que s’està fent un mapeig de recursos per a joves.
Es pregunta per l’arribada del servei d'acompanyament emocional (no tinc clar si és el nom exacte) al CAP, a pediatria no en saben res, es sap que hi ha un professional per cada àrea bàsica del CAP. SEmbla ser que aquestes figures no tindrien contacte amb els nens en un sentit de context terapèutic. Des de pediatria s’assenyala que caldria que un psicòleg, encara que no fos clínic, pogués atendre directament als infants, encara que no hi hagués un trastorn de DSM-V. Sovint passen coses que poden convertir-se en trastorns. Es preguntarà sobre aquestes figures que hi ha ara al CAP.
Pel que fa a salut mental, per tal d’anar avançant i veure si podem fer quelcom de forma combinada o donar suport a alguna iniciativa per part dels que estem en aquesta comissió, seria convenient que de cara a la propera sessió des de cadascuna de les organitzacions pensem que es podria fer en aquest aspecte. Etenent que l’actuació no cal que sigui directe ni que sigui per abordar casos diagnosticats.
Coordinació amb serveis
Tenim clar que serveis socials de Sant Antoni pot actuar amb els empadronats o situats a Sant Antoni i des del CAP es cobreix les àrees bàsiques de Sant Antoni, Universitat, Roma i Poble Sec. Aquesta situació fa que des dels centres educatius del barri no hi hagi coordinació satisfactoria que afecta a part dels seus estudiants. Es veu beneficiós augmentar la coordinació entre els centres educatius i els serveis d’altres territoris.En aquest sentit per tal de concretar la demanda, es vol veure la presència en les coordinacions habituals en els centres educatius amb serveis socials, incloent altres territoris. I també es veu com interessant que pugui haver referents a altres territoris, referents pactats amb les direccions, per tal de fomentar la comunicació bidireccional. Per tal de fer aquest apropament tenim la oferta de suport d’acció comunitària.
En aquest sentit, per tal d’avançar passarem una enquesta al centres educatius per de tenir percentages aproximat dels barris d’on prové l’alumnat a cada escola.
També hi ha dificultats no només amb els serveis sinó també amb les entitats que actúen en els diferents barris. Podem avançar parlant amb altres taules comunitàries d’altres barris o similars, i seria interessant tenir un referent de cada barri.
Protocol d'infància i habitatge
La idea és treballar un protocol per actuar conjuntament i de forma coordinada en casos de amenaça de desnonaments i en desnonaments quan hi ha infants cadascú des del seu àmbit. En les dues primeres sessions de la comissió d'infància vam detectar que en aquesta problemàtica sovint ens trobavem que potser algú, en molts casos serveis socials, tenien la informació respecte que una família estava afectada per aquesta problemàtica, però de vegades des del centre educatiu o des d'altres entitats/serveis no es sabia i no es podia actuar tenint en compte aquesta informació. Sent conscient que per una família hagi de fer una ronda explicant el seu cas pot esdevenir quelcom afegit i no del tot eficient. La idea doncs, és examinar com es pot compartir alertes i quines actuacions es poden desplegar cadascú des del seu àmbit, tot això tenint en compte les dificultats pel que fa la protecció de dades.
Es convocarà als principals implicats que podrien crear aquesta xarxa
1a. sessió:
- Examinar un sistema de compartir alertes, amb els susceptibles de intervenir en el cas, tenint en compte la protecció de dades.
- Avaluar quines accions es poden desprendre de cadascú dels implicats.
2a. sessió:
- Concretar el protocol.
Seguiment a partir de la comissió d'infància i taula de coordinació comunitària, és a dir a no ser que calgués reformular a fons el procediment no caldria reunir aquest grup de treball.
Des de serveis socials estem molt centrats en la part emocional, com els menor porten aquest procès, tot i que també ens ocupem altres aspectes. Però l’interès sobretot és preservar als nens, per això és important compartir-ho amb les escoles.
Educació més enllà de l’escola
Hi ha un projecte, que s’estava encetant des de les escoles, si hi ha quelcom a compartir i en el que puguem donar suport, ja es farà saber.
Altres
Des de l’AMPA Ferran Sunyer des de fa un any, en el marc de la revolta escolar, el 1r divendres de cada mes tallem dos carrers per demanar que hi hagi menys trànsit, sorolls… sobretot ara que amb la Covid ham d’estar amb les finestres obertes. Alhora també contribuir que hi hagi menys emisions, doncs no només dirigit a l’entorn escolar sinó a tot el barri, per a que aquest sigui més saludable. Avisarem d’aquests talls, es farà una reunió amb Calàbria 66 per tal de donar suport en la difusió.
Tancament
Es fixa la propera reunió per
Dijous 21 d’abril a les 18h