Taula Comunitària Sant Antoni
Espai de treball i trobada de les persones que integren la Taula Comunitària de Sant Antoni
Cambios en "Comissió infància Sant Antoni"
Descripción (Català)
-
+
Acta Comissió d’Infància 21/04/2022
Marina ( pediatria CAP), Hamza (projecte Xeix), Lorena (benestar emocional CAP), Berenice (EAP), Eduard (Escola PIA), Eli i Esther (serveis socials), Anna i Noelia (educadores de carrer), Jota (Camí amic), Carla (Estudiant de Psicologia UAB), Núria (estudiant en pràctiques), Marc (Federació d’entitats de Calàbria 66)
S’excusen: Michelle (tècnica comunitària), Gema (Tècnica de barri), Joan (Salesians), Daniel (Ferran Sunyer), Maria (Escola Aldana), Pilar (Tres tombs), Patrícia (Cotxeres Borrell), Suzanne (AMPA Ferran Sunyer), Cristina (Pediatria CAP)
INTRODUCCIÓ (novetats)
S’esquematitza com estan conformats els espais formals de la taula comunitària que s’estan treballant. La taula comunitària, aquesta és més genèrica i coordina els altres espais: Comissió de gent gran, Comissió d’infància, Grup de dones i properament Comissió de cultura (es convocarà una 1a sessió properament)
Dins de l’apartat de cultura es té previst treballar Solar Talia (dinamització cultural del solar expropiat), Sala Mercat (programació cultural al voltant del mercat), llibreries, etc.) Connectem el sentit d’aquestes accions amb les diferents taules, en particular amb la taula d’infància.
Es recull la queixa des de l’Escola Pia que hi ha molts agents que no han estat tinguts en compte en el debat respecte el futur de la Ronda. Es destacar que calen espais per a que els infants puguin jugar.
Es comenta el tema de Ronda de Sant Antoni (retirada de la llosa), pel que fa a la gestió de l’espai públic i sostenibilitat, atenent a la variabilitat d’interessos que genera tota aquesta polèmica per als diferents col·lectius, entitats i implicats, arribant a opinions contraposades. Les opcions que s’han recollit són les següents: recuperació del trànsit, zona completament peatonal, zona de càrrega i descàrrega.
S’acorda:
- Donar a conèixer que hi ha centres educatius i d’altres que no han participat en el debat del futur de la Ronda.
- Fer arribar el manifest que han redactat Fem Sant Antoni i Xarxa veïnal del Raval.
- Sondejar als que es poden posicionar en aquesta comissió sobre si com a comissió d’infància de la taula comunitària ens posicionem.
ESTAT ACCIONS DE LA COMISSIÓ D’INFÀNCIA
Coordinació amb territoris: potenciar-la, per a que sigui més fluïda la connexió i les barreres administratives no representin un problema important, tenint en compte la situació territorial del barri. Es passarà una enquesta a les escoles per a tenir un percentatge aproximat dels llocs de residència de l’alumnat.
També s’intentarà explorar la via de comunicació i coordinació amb altres taules comunitàries o similars de Poble Sec i Raval.
Protocol desnonament i infància: es pretén establir un protocol d’actuació per a situacions de desnonaments i famílies (infància). S’està treballant exclusivament amb Sant Antoni. Es treballa el pre, durant i post desnonament (problemàtiques i possibles actuacions. Com a il·lustració tenim una guia del que han fet a la Zona nord-Meridiana. Sembla que no es resoldrà aquest protocol tan ràpid com es pretenia, però hi ha un horitzó a l’octubre que és quan ha quedat fixada La reunió del proper dimecres permetrà traçar les primeres bases per a construir conjuntament aquest protocol.
Caldrà actualitzar directori dels participants de la comissió d’infància per tal d’incorporar els que s’hi van sumant, i podem incorporar telèfons professional.
TAULA D’INFÀNCIA POBLE SEC-SANT ANTONI
A arrel que s'ha tornat a convocar aquesta taula, en Marc es va reunir amb la Maite (qui convocava), per mirar d'estalviar reunions si pot ser i veure per aquesta via podem avançar en la coordinació de territoris. Es va quedar ens posarà en contacte amb els que venen de Sant Antoni a aquesta taula, per tal de mirar que s’incorporin a aquesta comissió.
Trobar els circuits de contacte amb altres barris propers a Sant Antoni (coordinació de territoris). Per altre banda veure de quina manera es podria fer l’enllaç (punt de coincidència) per tal de no replicar reunions ni informació, i per a que sigui un enllaç real per aquells aspectes veritablement útils.
SALUT MENTAL I EMOCIONAL
Una de les temàtiques més recurrents a l’hora de fer el diagnòstic és l’àmbit de salut mental i/o emocional. Existeix l’evidència i possible increment d’infants que passen molt temps en solitud, així com infants de 3 anys amb poca estimulació afectant a la parla o ús del cotxet i biberó.
Des del CAP de Manso es fa un programa Salut i escola, que té una durada relativament perllongada fins a 6è de primària, per tal de detectar casos de vulnerabilitat, així com proporcionar una educació en aquesta línia.
Als centres educatius de secundària existeix la consulta jove, a què es pot recórrer per a dubtes, problemàtiques, etc. que té una durada de 30 min.
També es fa patent la limitació de la figura de benestar emocional, doncs no poden realitzar teràpia individual, de moment el paper en les visites al centre escolar és limitada a l'observació i assessorament a enfermeria.
Es presenta la Berenice, EAP, i presenta la figura de nutricionista des del CAP, que podria intervenir als Centres educatius per a donar a conèixer temàtiques relatives a la conducta alimentària i també podria servir per a prevenció de casos de Trastorns de la Conducta Alimentaria. A partir d’aquí, seria interessant veure què es podria incorporar.
Es considera que aquestes accions des del CAP als centres educatius poden ser d’utilitat de cara a la prevenció i també com a potencial de detecció.
Per tal d'aclarir les concrecions del programa de salut i escola i estudiar si és possible enriquir des de la comissió aquesta acció, es parlarà amb la Cristina Arranz, que és qui té més coneixement del programa.
Per altra banda també es vol aclarir quin paper i accions es poden desenvolupar des de la figura recent incorporada de benestar emocional en l’àmbit de l’infància.
Surt la qüestió de l’educació en gestió emocional (identificar emocions, gestionar-les, etc.) a les escoles, que es lliura als propis centres educatius (educadores) i no es compta amb una figura especialitzada. Es planteja com es podria vehicular tot aquest tema, possiblement s’hauria de realitzar a través de psicologia. Des dels CAPs i CSS es diu que actualment no es pot oferir aquest servei.
S'acorda preguntar als demés centres educatius com estan treballant aquest aspectes. Preguntar a agència de salut pública si es dediquen a fer aquesta tasca d’assessorament. Es tracta d’esbrinar si existeix alguna figura tipus educador emocional o si algú ho podria assumir.
Tenint en compte la saturació i problemàtiques de continuïtat del circuit SMIJ i CIAD, tenint la certesa que hi ha molts casos que no es poden atendre, encara que fossin detectats: La Marina es compromet a iniciar un llistat de recursos a partir de la tasca realitzada en la taula d’infància Poble Sec-Sant Antoni, llistat que farà arribar per mail i que la resta podrem anar completant.
DIVERSITAT CULTURAL
Pot portar problemàtiques sobretot per a famílies d’altres d’orígens--- desarrelament, problemàtica lingüística, etc.
Un projecte a partir del passaport o es segellen actitats fora de l’escola i en més enllà de l’escola, té el potencial d’ajudar de trencar cercles a partir de l’origen de les famílies. Projecte plantejat a l’espera de finançament. Cal preguntar com està el tema, i si no surt es podria pensar en quelcom amb un lògica semblant.
Estratègies per fomentar trobades de famílies amb diversos orígens, a través d’iniciatives culturals. Com fer arribar la informació a aquestes famílies?* Activitats atractives i expandir la comunicació. Crear un punt de trobada entre famílies deslligat de les obligacions (mèdiques, escolars, etc.) i trencar les barreres que generen els moviments migratoris. Difusió també des de les educadores de carrer. Es pot comunicar a la futura comissió la necessitat de programació infantil.
Seguint una línia similar, donar a conèixer el projecte XEIX, un recurs per a l’assessorament a famílies. Vincle entre CAPs i activitats que es facin per tal d’aportar un coneixement específic sobre temes en concrets que afecti a comunitats específiques com del subcontinent Indi (diabetis, hàbits alimentaris...).
*tenir en compte tema idiomàtic, es pot traduir i fer arribar a través d’altres recursos.
En aquestes tasques d'assessorament en Hamza ens comunica que hi dedica molt de temps, es pregunta si hi ha tasques en que podria rebre ajuda, tasques que no impliquin l’idioma o recorre a estudiants tipus batxillerat d’aquests orígens.
REVOLTA ESCOLAR
Ambient saludable en els entorns escolars i en els trajectes.
Pel que fa l’ambient saludable també té incidència el futur de la Ronda.
Respecte la revolta escolar, talls de carrer un divendres al mes, queda pendent com ajudar a fer-ne més difusió.
Es segueix amb el bicibus, hi ha un punt que surt del barri, però es comenta la dificultat d’implementar rutes on escoles del barri siguin el destí, donada la diversitat de procedències dels alumnes.
Com van els infants al cole? Es passarà enquestes pel tema de la mobilitat a les escoles. El darrer estudi es va fer al 2016.
A banda, observar quins entorns naturals que pot aportar el barri (parcs, etc.).
ES FIXA LA PROPERA REUNIÓ PER AL DIA 16 DE JUNY A LES 18H