Taula Comunitària Sant Antoni
Espai de treball i trobada de les persones que integren la Taula Comunitària de Sant Antoni
Protocol infància i habitatge 2a sessió
Dins de les accions que s'han pensat dins de la comissió d'infància és treballar un protocol per actuar conjuntament i de forma coordinada en casos de amenaça de desnonaments i en desnonaments quan hi ha infants cadascú des del seu àmbit. En les dues primeres sessions de la comissió d'infància vam detectar que en aquesta problemàtica sovint ens trobàvem que potser algú, en molts casos serveis socials, tenien la informació respecte que una família estava afectada per aquesta problemàtica, però de vegades des del centre educatiu o des d'altres entitats/serveis no es sabia i no es podia actuar tenint en compte aquesta informació. Sent conscient que per una família hagi de fer una ronda explicant el seu cas pot esdevenir quelcom afegit i no del tot eficient. La idea doncs, és examinar com es pot compartir alertes i quines actuacions es poden desplegar cadascú des del seu àmbit, tot això tenint en compte les dificultats pel que fa la protecció de dades.
En aquest sentit estem intentant treballar per una banda amb serveis socials de Sant Antoni, Centres educatius, CAP pediatria (aquests queden per confirmar), Fem Sant Antoni (col·lectiu que dona suport a problemàtiques de l'habitatge, connectat amb altres col·lectius més enllà del barri) i De veí a veí.
Per abans d'aquesta sessió, hem pensat que seria productiu venir a aquesta reunió amb la reflexió treballada respecte a les problemàtiques i actuacions que podem planificar en les diferents temporalitats en el procés de desnonaments on hi ha infants implicats.
https://forms.gle/pHhwST3yUgDAPg4V8
Aquest grup de treball sobre el protocol no s'ha de perpetuar, la idea és fer el seguiment del funcionament des de les reunions regulars de taula comunitària infància i/o coordinació. En aquesta proposta hi ha la limitació territorial de les administracions que hi participen, es redueix als límits d'empadronament de Sant Antoni. En l'àmbit d'habitatge també es pot plantejar d'ampliar-ho a altres problemàtiques relacionades amb l'habitatge, per exemple habitatges no adequats (com famílies que viuen tots en una habitació).
Acta de la trobada
Acta Infància i desnonaments 27/04/2022
Assistents:
- Noelia, APC (educadora de carrer)
- Anna, APC (educadora de carrer)
- Pilar, coordinadora CSS
- Esther, psicòloga de CSS
- Eli , educadora de CSS
- Dani, Ferran Sunyer
- Rafa, De veí a veí
- Jesús, FEM Sant Antoni
-Marc, Calàbria 66
-Núria, estudiant en pràctiques UAB
S'excusen: Pilar (3 tombs), Joan (Salesians), Víctor (Aldana)
Motiu de la reunió:
què es pot fer des dels serveis i entitats per tal d’intervenir en famílies que han patit un desnonament, parant atenció als infants implicats.
Objectiu:
arribar a fer un pla/programa/protocol d’intervenció en aquests casos d’infància i habitatge. El primer pas és posar idees en comú per tal de construir un primer esquema.
Es pren el model de la zona nord de la ciutat i es comenten aspectes introductoris. Hi haurà aspectes a intervenir en qualsevol moment (pre, durant i post), es tracta de veure com ens podem coordinar).
Des de CSS es fa una proposta per a treballar conjuntament a partir dels agents per tal de cobrir les necessitats dels infants. Treballar des de la reflexió. A partir de la metàfora de l’esquelet de les necessitats durant el proc´s i es tractaria d’anar omplint.
Trobar una data per a que vingui la directora de la Meridiana a explicar-nos el seu programa, el procés i el que s’està fent actualment.
-Moment PRE: conèixer a l’infant (amb qui parlem, amb quins professionals està vinculat), poder-lo preparar per a la situació (anticipació) per part d’algun professional i per part de la família, si està en condicions; acompanyar prèviament a la família també, per a que aquesta pugui acompanyar alhora als infants. Visió sistèmica. Necessitats emocionals, ambientals i materials. En aquest acompanyament hi hauria d’haver una figura més o menys fixa, en funció de les característiques de les vinculacions de l’infant i la família (referent). Plantejar-ho seguint una lògica condicional, ja que podria ser que s’aplacés o que finalment no es donés la situació de desnonament, sense caure en la re-victimització de les famílies i els infants. Generar empoderament sobre la dependència. A banda, tenir presents els agents que hi col·laboren
-Moment desnonament: coordinació estreta entre els agents, generar espais d’expressió per als infants (per saber com s’està sentint al llarg del procés). Just en el moment del desnonament, generar un espai segur per a l’infant. “Normalitzar el dia”.
-Moment POST: com es produeix l’adaptació a la nova situació (depèn molt del cas: on es trobi el nou habitatge, situació de l’infant i de la família). Problema: quan se surt del barri – com fer desvinculació amb el territori, generació de nous vincles. Coordinació entre territoris. Re-arrelament. Des de CSS es fa un traspàs informàtic, però es planteja què més es pot fer, creació d’un projecte col·lectiu amb les altres entitats del barri i fer seguiment de la família fins que es trobi arrelada al nou lloc.
Consideracions:
- Apel·lar a les necessitats emocionals de la família i infants (a les 3 fases). A CSS no hi ha recurs de teràpia psicològica. Des de CSS es pot recavar informació sobre l’infant -- veure necessitats -- si no hi ha trauma psicològic realitzar l’acompanyament, en cas de trauma psicològic, derivar. Dani comenta que la millor persona per a realitzar acompanyament emocional és la tutora, en la majoria de casos, en coordinació amb altres professionals.
- veure quina persona és adient per a l’acompanyament
- veure coordinació amb altres professionals
- fer el mateix procés amb la família
- Recurs psicòlegs sense fronteres de Poble Sec.
- Pensar qui som i què podem fer, des de tots els equipaments i entitats, per tal de treballar conjuntament.
- Idioma. Projecte XEIX.
- Coneixement per part dels centres educatius (activitats escolars i extraescolars). Paper de les AMPAs?
- Respectar les decisions de les famílies. Consentiment i voluntarietat.
- Informar quan sigui necessari, fer l’alerta a qui calgui i quan calgui, no sempre és estrictament precís.
- Coordinació territoris, ja que hi ha molta miscel·lània de població i hi pot haver aquest enllaç entre barris i districtes.
- Intervenció breu d’urgència? Pla d’actuació immediata.
Acords/tasques:
Pilar troba data amb la directora Meridiana, per a que ens expliqui com estan funcionant.
Rafa/Esther consulta amb Psicòlegs sense fronteres.
Propostes per al pla d'urgència. Comencem per les necessitats.
Es convoca una reunió educadores i centres educatius per a parlar sobre les necessitats i poder programar quelcom.
Jesús fa un primer recull del que cal fer quan una família s'assabenta de la comunicació de desnonament.
Estudiar la possibilitat de convocar una jornada de treball per tal de fer un gran avançament en la construcció del protocol.
Reportar contingut inapropiat
Aquest contingut no és apropiat?
0 comentaris
Carregant els comentaris ...
Deixa el teu comentari
Inicia la sessió amb el teu compte o registra't per afegir el teu comentari.
Carregant els comentaris ...