Taula Comunitària Sant Antoni
Espai de treball i trobada de les persones que integren la Taula Comunitària de Sant Antoni
Comissió d'infància
Més educació
CSS Sant Antoni
Districte
CC Cotxeres Borrell
Escola Pia Sant Antoni Abat
Patis oberts
Escola Bressol Tres tombs
Acció comunitària Eixample
CAP Manso pediatria
Federació d’entitats Calàbria 66
Seguiment i propostes d'iniciatives al voltant de la infància
Ordre del dia
Seguiment de projectes [ 16:30 - 16:50]
- Protocol d'infància i desnonaments
- Projecte edunauta
Propostes de treball en comissió [ 16:50 - 17:50]
- Diagnòstic educadores serveis socials
- Àmbits on caldria actuar conjuntament
- Quines accions es poden fer conjuntament
Espais i taula comunitària [ 17:50 - 18:20]
- Patis oberts
- Cuina comunitària
- Taula comunitària
- Escoleta
- Altres projectes
Altres [ 18:20 - 18:30]
Acta del encuentro
2023_02_21 Comissió d’infància
Albert (Més educació), Anna i Noelia (CSS Sant Antoni), Gema (T de de Districte), Patricia (CC Cotxeres Borrell), Eduard (Escola Pia Sant Antoni Abat), Mercè (Patis oberts), Pilar (Escola Bressol Tres tombs), Mireia (Acció comunitària Eixample), Cristina (CAP Manso pediatria), Marc (Federació d’entitats Calàbria 66)
Seguiment de projectes
- Protocol d'infància i desnonaments
Es comparteix el punt on està aquest grup de treball. A partir d'experiències en altres barris, s’està treballant per tal de poder donar una resposta en xarxa per tal d’afrontar situacions de desnonaments que afecten a infants, com no tenim, des d’aquí, la capacitat d'afrontar la problemàtica estructural, aquest protocol es vol centrar en els infants a partir d’un acompanyament des de diferents agents en aquest procés. Hem consensuat un document on es dibuixa una coordinació, a aquesta coordinació cal anar-hi sumant a partir de recursos. Perviem que aquesta proposta de treball també podrà ser d’utilitat per a abordar casos de precarietat habitacional.
Un dels aspectes on volem incidir és la detecció, doncs una detecció temprana i compartida ens ha de permetre temps per poder desplegar l’acompanyament i les actuacions que anem treballant. En aquest sentit es vol crear una taula d’habitatge al barri.
Per tal de continuar la tasca, s’ha pensat des de serveis socials fer una prova pilot per tal començar a provar allò que hem pensat i per tornar-nos a reunir a partir de contrastar el que hem dissenyat amb una família que fa poc ha viscut aquesta situació.
Quan es comparteixi aquesta acta, també s’adjuntarà el document d’aquest protocol.
- Projecte Edunauta
L’objectiu d’aquest és contribuir a l'educació més enllà de l’escola. Això es pretén fer a partir d’un passaport (galàctic) que es va segellant quan es realitza alguna activitat inserida en el projecte, on es marquen les diferents competències (superpoders) que s’han treballat al participar. Els passaports els dispensen diferents agents, en aquesta àrea que implica a Raval, Sant Antoni i Esquerra de l’Eixample, hi participen els centres educatius: Escoles Aldana, Ferran Sunyer, Diputació i Institut Milà Fontanals. Les activitats apareixen en un catàleg mensual on apareixen les diferents activitats proposades.
- S’han lliurat 675 passaports.
- 35 activitats
- 72 superpoders
Tot i que l’objectiu del projecte és l’educació fora de l’escola, per ara també s’hi inclouen algunes activitats realitzades en horaris escolars. En principi les activitats incloses són gratuïtes, tot i que aquest criteri pot ser un xic flexible, depenent del tipus d’activitat i a un preu asequible es podria incloure.
Es resalta d’aquesta iniciativa que pot ser quelcom per poder fer un seguiment de l’activitat de l’infant i que té el potencial per convidar a infants i famílies que no estan acostumats a participar en aquest tipus ofertes culturals, per exemple moltes famílies d’orígens no europeu.
Contacte pel projecte Edunauta: acastelltort@meseducacio.coop
Propostes de treball en comissió
- Diagnòstic educadores serveis socials
Es realitza aquest diagnòstic després de 2 anys sense comptar amb educadores de carrer a Sant Antoni i Esquerra de l’Eixample. Aquest s’ha realitzat entre el març i setembre del 2022. L’objectiu d’aquest és conèixer les necessitats i cercar recursos del territori per donar-hi resposta. La mostra és de joves compresos entre 12 i 15 anys, 67 n’han participat, responent un qüestionari de 30 preguntes ja sigui responent presencialment o mitjançant xarxes socials (instagram). D’aquest n’han destacat el següent:
Veus dels joves:
- 62,5% diu no conèixer recursos de suport
- 49,3% diu que no consumeix, el 15,3% diu consumeix sovint
- 86,6% Considera casa seva com un entorn segur
- 62,1% es relaciona en interiors d’illa. el 63,1% el considera un espai insegur.
- 65,2 diu que coneix els mètodes anticonceptius.
- 13,4% prefereix no respondre respecte la diversitat sexual,
- 66,7% diuen tenir accés a l’educació afectiu-sexuals, el 68,5% mitjançant instituts, el 41,2% mitjançant amics o família.
A partir d’entrevistes amb professionals de Serveis socials de Sant Antoni i Esquerra de l’Eixample i professionals d’altres serveis en relació amb els joves, s’esquematitza en el següent DAFO.
Debilitats:
- Augment de casos de salut mental.
- Manca de coordinació de serveis.
- Aïllament social.
- Desconeixement per part dels joves dels recursos.
- Addicció a les pantalles.
- Poca visibilitat en l’espai públic.
Amenaces:
- Dificultats dels recursos.
- Pandèmia.
- Incertesa laboral i d’habitatge.
- Manca de mirada jove.
- Mancances en interiors d’illa.
Fortaleses:
- Percepció comú de les professionals
- Gran potencial de les joves
- Associacionisme juvenil
- Elevat nombre d'agents socials que treballen amb joves
- Capacitat d'adaptació de les professionals
Oportunitats:
- Possibilitar contextos comunitaris
- Creació de super illes
- Gran treball en xarxa
- Incorporació de de noves figures professionals
- Cessió d'espais per part de les entitats del barri
Si algú vol el document del diagnòstic, bastant més complert del que es reflecteix a l’acta, el podeu demanar a l’Anna i la Noelia apcesquerres@bcn.cat
Sobre aquest diagnòstic es destaca la manca de conciliació familiar respecte als horaris de escolars dels adolescents.
Des de les educadores de carrer s’informa que s’ha impulsat una activitat de teatre social per a joves (13 a 20 anys) a Transformadors, hi poden anar joves d’arreu. A més del tallerista hi ha una educadora. Es realitza els dimecres, actualment hi participen 12 joves, aquests no es coneixien abans entre ells.
S’està estudiant fer alguna activitat de futbol, de caire mensual, a les pistes de Joan Miró.
A partir d’aquesta informació seria interessant fer un recull de recursos, mirar de fer un grup de treball, comptant amb les educadores.
- Àmbits on caldria actuar conjuntament
Salut:
Es va realitzar una reunió amb pediatria on es van exposar les problemàtiques, l’endemà hi ha una reunió de les RBECS (psicològues comunitàries i amb l'agència de salut per estudiar quines accions es poden proposar.
Des del CAP es segueix realitzant el salut i escola a nivell d’instituts, el cas dels Salesians disposa d’una infermera pròpia. S’estan realitzant xerrades sobre salut mental i gestió emocional, trastorn de conducta alimentaria, equitat menstrual a 3r d’ESO (es considera que potser és massa tard), TICS. Pel que fa primaria tot i no està tant estructurat, s’estan realitzant xerrades i accions. I es manté l'acció de consulta oberta mitjançant una infermera a la que els estudiants s’hi poden adreçar.
Es parla que des de centres educatius o altres agents poden expressar problemàtiques per estudiar quina resposta es pot donar, formacions als estudiants, a professionals, monitors d’agrupaments del lleure.
Se’ns transmet que la cartelleria al CAP està molt limitada a l’aprovació del departament de comunicació, cosa que es veu com a contraproduent per a l’acció comunitària, sobretot tenint en compte que també és centre de medicina comunitària.
Espais i taula comunitària
- Patis oberts
És un programa que fa 10 anys que s'està realitzant, fora d’horari escolar s’obren els patis per tal que el veïnat el pugui utilitzar, on es promociona l’oci saludable, essent un espai educador. Els més propers que hi ha són Ferran Sunyer i Llorers. Aquests estan oberts els diumenges al matí i altres dies festius en períodes vacacionals, com per exemple per les vacances al voltant de Nadal. Es poden planificar activitats i es compte amb alguns recursos, maleta pedagògica.
- Escoleta
S’informa que aquest projecte de reforç escolar i educació en el lleure per infants de famílies vulnerables degut a la demanda ha anat augmentant els seus horaris i ara s’atèn a un grup dimarts i dijous, un grup els dimecres i un nou grup els dilluns. Per tal de poder ampliar la capacitat d’atenció als infants i la qualitat de l’acció hi ha necessitat de més voluntariat. S’aclareix que no cal que hi hagi experiència docent i que estudiants de batxillerat o exalumnes serien molt benvinguts. Es queda que es tornarà a passar informació sobre el projecte i el voluntariat.
Reportar contenido inapropiado
Este contenido no es apropiado?
0 comentarios
Cargando los comentarios ...
Deja tu comentario
Inicia sesión con tu cuenta o regístrate para añadir tu comentario.
Cargando los comentarios ...