Taula Comunitària Sant Antoni
Espai de treball i trobada de les persones que integren la Taula Comunitària de Sant Antoni
Comissió d'infància Sant Antoni
Escola bressol els tres tombs, Projecte Xeix, Més educació, Fem Sant Antoni, ONG De veí a veí, CSS Sant Antoni, Escola Pia de Sant Antoni, AGEiG Sant Antoni Abat, CAP Manso, Escola Aldana, CC Cotxeres Borrell, Federació d’entitats de Calàbria 66)
Tancament de curs i perspectives pel següent
Planificació
Breu seguiment de projectes [ 12:00 - 12:20]
- Protocol d'infància i desnonaments
- Passaport edunauta
- Escoleta de Sant Antoni
Altres accions [ 12:20 - 12:40]
Compilar accions que s'estiguin fent més enllà de centres equipaments, entitats o equipaments, fer explícites col·laboracions i accions comunitàries.
Noves propostes [ 12:40 - 13:00]
Consell d'infància de barri
Cuinar en família
Comissió, proper curs [ 13:00 - 14:00]
Reflexió sobre el funcionament de la comissió durant el 2023-24
Acta del encuentro
2023_07_04 Comissió d’infància i adolescència
Pilar (Escola bressol els Tres tombs) Hamza (Projecte Xeix) Júlia i Marc (Més educació) Jesús (Fem Sant Antoni i ONG De veí a veí) Pilar, Anna i Noelia (CSS Sant Antoni), Eduard (Escola Pia de Sant Antoni) Hector (AGEiG Sant Antoni Abat), Berenice (CAP Manso) Maria (Escola Aldana) Patricia (CC Cotxeres Borrell) Marc (Federació d’entitats de Calàbria 66)
S’excusen: Sonia (Agència de Salut Pública) Lorena (RBEC CAP Manso)
Breu seguiment de projectes
- Protocol d'infància i desnonaments
Encara no ha començat la prova pilot es comenta la dificultat d’articular ràpidament una acció d’equip amb el ritme de treball que sustenta serveis socials. La família que en principi es volia iniciar finalment ha estat possible.
Per altra banda es comenta la entrevista que es va fer des de Serveis Socials a una família que van passar per un procés de desnonament. En aquesta s'assenyala especialment de les dificultats un cop s’ha produït el desnonament. Es destaca, més enllà dels efectes materials, els efectes emocionals que produeix aquest procés.
En aquest sentit es comenta que seria positiu incorporar més testimonis d’altres famílies. Es demana a en Jesús si podem mirar d’incorporar testimonis famílies que participen en col·lectius de l’habitatge que hagin patit una situació de desnonament.
També es comenta que es preveu que a partir de setembre hi hagi un augment de la casos de desnonaments en el final de la moratoria sense que s’hagi desplegat la nova llei de l’habitatge.
També a la darrera reunió de Protocol es considerar la necessitat d’assolir recursos pel treball grupal o individual. Sobre això des de l’Espai literari de Calàbria 66 s’avenen a produir un contes per a diferents edats per treballar especialment els efectes emocionals que pot comportar el procés i que ajudin a entendre la situació.
Un altra línia que s’ha plantejat és la creació d’un grup de persones que han patit un desnonament. Es planteja com es “poblaran” aquests grups. Es considera que pot ser interessant incorporar en aquest grups persones que participin en col·lectius.
El 26 de setembre a les 12h es farà la propera trobada del grup.
- Passaport edunauta
Es reprèn el catàleg al setembre, de moment no tenim anotades activitats. Per fer una activitat edunauta, és a dir que figuri en el catàleg, cal que aquesta sigui gratuïta i dirigida a un públic infantil o familiar, és a dir aquelles que no van destinades a un públic adult.
S’imprimirà el catàleg en paper, per tal que es puguin penjar a les aules o a un lloc ben visibles a l’entrada dels centres educatius.
Es compartirà un document pensat per qui vulgui programar activitats edunautes on s’explica breument el projecte, com penjar a la web pel catàleg i tipologia d’activitats.
A l’escola Aldana, Ferran Sunyer i a l’institut Milà i Fontanals s’hi afageix l’Escoleta de Sant Antoni com a espai on es repartiran els passaports Edunautes.
Davant de la pregunta si el passaport es donarà als infants o es mantindrà en el centre, des de l’escola Aldana es decanta per aquest curs mantenir el passaport a l’escola, anar poc a poc. Entre altres qüestions es tractarà el proper divendres en una reunió amb els centres educatius que participen en el projecte.
- Escoleta de Sant Antoni
Es segueixen cercant voluntaris per a l’escoleta, darrerament hi ha gent que s’ha interessat en participar-hi. S’està plantejant una configuració dels dies, sense afectar el nombre d’infants que s’atenen, per tal de millorar la coordinació amb centres educatius i el seguiment dels infants.
Altres accions
Es tracta de compilar accions que s'estiguin fent més enllà de centres equipaments, entitats o equipaments, fer explícites col·laboracions i accions comunitàries més enllà de la taula i comissions.
En Marc contactarà amb els diferents col·lectius i organització recollir aquestes accions.
Noves propostes
- Consell d’infants
Es proposa crear un consell d’infants. Partint de l’experiència de l’escola Aldana, on funciona un consell d’infants de l’escola, seguint la filosofia de Tonucci (autor de la ciutat dels nens), es vol crear un consell amb incidència a la ciutat. Es proposa començar per crear consells a centres educatius (també se’n poden crear altres espais on hi participen infants). L’objectiu inicial seria que es pugui incorporar la seva veu a la comissió del barri. Més endavant, es voldria que aquest consell fos a nivell de districte de l’Eixample, doncs és a nivell de districte el grau més proper de govern de ciutat.
A l’escola Aldana està funcionant un consell d’infants que a més de qüestions de l’escola també s’ha expressat sobre els entorns de l’escola i què voldrien que hi hagués al solar del Talia. Partint d’aquesta situació, s’ha pensat començar promocionant crear consells d’infants a centres educatius, per després constituir un consell a nivell de barri. Es contempla que també hi puguin participar altres espais, per exemple en els casals de l’Eixample existeixen processos participatius.
Tot i aquesta fita d’arribar a nivell de districte, en aquest nivell de funcionament inicial optem per ser flexibles pel que fa a les fronteres administratives de barri/districte; actuant així es podria incloure espais com l’Escola Pia de Sant Antoni i AGEiG Sant Antoni Abat.
La cooperativa Més educació, gestiona diferents consells d’infants, s’ofereixen a facilitar informació sobre com han estat treballant per configurar i fer seguiment d’aquests espais. Des de l’escola Aldana es contactarà amb els centres educatius de l’Eixample per sondejar l’existència de consells d’infants a altres centres i també es faran visites als centres educatius del barri. Així doncs l’estratègia seria començar per crear consells a cada espai per després constituir un a nivell de barri, es marca com a objectiu fer una 1a reunió del consell de barri al maig del 2024. Més que arribar a la data el que es valorarà serà que es facin passos en aquest sentit.
- Cuinar en família
En la darrera reunió de la comissió de cuina es va aprovar realitzar una activitat mensual de cuinar en família. La idea apareix a partir de l’activitat de la cuina oberta, però aquesta proposta s’adaptaria als horaris de sortida de l’escola. L’objectiu principal és facilitar un espai i activitat compartida per famílies, això va en relació a la consideració que cal fomentar l’educació i les estones compartides dels infants amb les famílies. A més es pot aprofitar per treballar sobre alimentació saludable es prepararia el contingut amb la nutricionista del CAP de Manso, la Berenice.
Aquesta activitat, seguint el model de l’activitat cuina oberta, seria liderada per la figura de dinamització de la cuina comunitària.
Comissió, proper curs
La comissió d’infància i adolescència es va iniciar el novembre de 2021, les primeres sessions estaven plantejades per realitzar un diagnòstic participatiu. En aquestes sessions van establir-se una sèrie de temàtiques en les quals es valorava que era important incidir, com a les reunions s’han anat incorporant més organitzacions, aquest diagnòstic respecte temàtiques s’ha anat modificant, en aquest sentit es destaquen alguns punts:
- Habitatge, en aquest sentit s’està treballant en el protocol de desnonaments i infància.
- Educació més enllà de l’escola, en aquest sentit hi ha el projecte del passaport edunauta i l’escoleta.
- Diversitat cultural, no s’està treballant directament, iniciatives com el passaport o programacions des de la comissió de cultura tenen potencial d’incidir-hi.
- Salut mental, tot i haver-ho tractat i més enllà d’iniciatives on es connecta centres educatius amb instituts (consulta oberta), a nivell de comissió no s’ha produït cap.
- Coordinació entre barris, no s’ha avançat gaire en superar o permeabilitzar les fronteres administratives.
Es considera que ara per ara estem plantejant iniciatives, però caldria fixar uns objectius més clars per dotar de més coherència i consistència la finalitat de la comissió. Es recullen una sèrie de línies temàtiques:
- Violència
- Perspectiva de gènere
- Comunicació (Pantalles)
- Hàbits saludables
- Solitud
- Diversitat cultural
- Salut emocional
Aquestes ens poden servir de guia per fixar objectius. Alhora cal distingir les línies temàtiques de les competències o estratègies per assolir-les, per exemple la comunicació com una àrea sobre la que incidir o com instrument per poder assolir altres objectius.
Respecte les reunions de les comissions es proposa que en aquestes es faci un breu seguiment dels grups de treballs i accions i destinar mínim una hora pel treball i reflexió sobre una temàtica proposada, en un sentit monogràfic.
Es decideix començar a aprofundir respecte salut emocional, i per fer-ho convidar a la persona que ha coordinat el mapatge d’actius de salut mental de l’Eixample.
Donada la composició de les darreres reunions i les disponibilitats dels assistents s’opta per programar les properes reunions en horari de matins (12h). Paral·lelament treballar per propiciar el contacte i l’interès d’altres grups com agrupaments de lleure i AFAs, que en principi un horari de matins exclou la seva participació. Si es produeix aquesta incorporació podríem replantejar horaris o formes de funcionament.
Propera reunió: 17 d’octubre a les 12h, lloc a determinar.
Reportar contenido inapropiado
Este contenido no es apropiado?
0 comentarios
Cargando los comentarios ...
Deja tu comentario
Inicia sesión con tu cuenta o regístrate para añadir tu comentario.
Cargando los comentarios ...