Taula Comunitària Sant Antoni
Espai de treball i trobada de les persones que integren la Taula Comunitària de Sant Antoni
Comissió d'infància i adolescència de Sant Antoni
Centre serveis socials de Sant Antoni, Districte Eixample, Escoleta de Sant Antoni, Salesians Rocafort, Escola bressol els tres tombs, Passaport edunauta, CSMIJ clínic, Pediatria CAP Manso, Centre cívic Cotxeres Borrell, Institut Lluïsa Cura, Escola Aldana i Federació d’entitats de Calàbria 66)
Seguiment a les accions de la comissió.
Planificació de la trobada
Ronda de presentacions [ 12:00 - 12:10]
Protocol desnonaments i infància [ 12:10 - 12:20]
Resum de la reunió del grup de treball i seguiment
Campanyes pantalles [ 12:20 - 12:50]
- Target Adults
- Adolescents
La família, la millor escola [ 12:50 - 13:05]
Taller de d'habilitat de criança
Passaport edunauta [ 13:05 - 13:20]
Nou curs
Espais de joc i esport infantils [ 13:20 - 13:50]
A partir del cas dels patis de Salesians i altres incidències a espais públics
Altres [ 13:50 - 14:00]
Acta de la trobada
2024_10_15 Comissió d’infància i adolescència
Anna (Centre serveis socials de Sant Antoni), Gema (Districte Eixample), Pol (Escoleta de Sant Antoni), Jordi i Narcís (Salesians Rocafort), Pilar (Escola bressol els tres tombs), Gerard (Passaport edunauta), Laura i Alexia (CSMIJ clínic), Sonia, Susanna i Cristina (Pediatria CAP Manso), Patricia (Centre cívic Cotxeres Borrell)Carme (Institut Lluïsa Cura), Victor (Escola Aldana) i Marc (Federació d’entitats de Calàbria 66)
S’excusen: Eduard (Escola Pia Sant Antoni), Dani (Escola Ferran Sunyer), Núria (EAP Eixample), Maria (Escola Aldana) i Sonia (Agència de salut pública Barcelona)
Ronda de presentacions
Es dona benvinguda als que assisteixen per primer cop, s’excusen les absències anunciades i s’explica breument la comissió d’infància com a espai de coordinació de projecte.
Protocol desnonaments i infància
S’explica breument el projecte com a un treball en xarxa per diferents serveis i organitzacions al voltant dels infants que pateixen una situació de desnonament. Després d’un llarg temps de preparació aquest protocol a l’estiu es va posar en marxa. Fa dues setmanes vam fer una reunió del grup de treball per tal per tal de valorar l’arrencada. Es van ajustar un parell de coses sobre la informació compartida respecte a els infants i el cas en la presentació: especificar en quina fase del procés estan (pre o post) i la comunicació de la situació per part dels adults cap a l’infant. També es tracta de què fer un cop s’ha comunicat, es va determinar que es compartiran les informacions que es considerin rellevants, com per exemple si hi ha data de llançament (desnonament) o canvis transcendents.
Es té coneixement que s’han compartit i s’està treballant en un parell de casos.
No hi haurà més reunions del Grup de treball llevat que hi succeeixi alguna cosa transcendent i el seguiment del projecte es farà dins de la Comissió.
També es va parlar de la guia que s’ha confeccionat des de la Federació d’entitats de Calàbria 66 per oferir a professionals que no estiguin familiaritzats en aquests processos, el document es pot revisar i es pot enriquir entre tots. (Amb l’enviament de l’acta es comparteix el document)
També es comenta el projecte d'oferir un taller d’acompanyament emocional mitjançant el teatre i fotografia, per a famílies que hagin perdut l'habitatge amb fills entre 6 i 12 anys. Es plantegen dos grups (un per a adults i l'altre pels infants). Aquest taller es faria en col·laboració amb sisme creatiu Per inscriure's només ens cal el contacte d'un adult. Aquest es realitzarà en dimecres de 17:15 a 19:15 a l’Escola Pia. Estava previst iniciar-lo el dimecres 23 d’octubre, he decidit endarrerir l’inici al 30 d’octubre, ja que ara mateix només s’hi ha inscrit una família, volem provar de trobar-ne més per poder iniciar-ho. Sent conscients de la situació complicada de les famílies amb qui volem actuar, tenim previst es puguin incorporar si així ho desitgen encara que s'hagin iniciat les sessions. Es demana ajuda per tal de cercar famílies en aquesta situació i que els pugui interessar. (Amb l’enviament de l’acta es comparteix material)
La família, la millor escola
La idea d’implementar el projecte va sorgir de la reflexió respecte a la problemàtica de les pantalles, tot i que aquest aborda un aspecte més ampli.
Projecte per treballar les habilitats de criança en famílies que es detecti o es consideri que pot ser beneficiós. Dirigida a famílies amb infants d’entre 6 i 11 anys, qui prendria part seria la part adulta que té cura dels infants. S’ha prioritzat aquestes edats, ja que aquesta és la primera vegada que ho realitzem. Altres criteris d’inclusió són la motivació per part de la família (s’han plantejat 10 sessions més una de presentació) i disponibilitat els dimarts de 9:30 a 11h (en següents edicions es pot plantejar un altre horari). Quedarien exclosos persones amb diagnòstic TMS i/o seguiment CSMIJ (tot i que pot haver-hi excepcions si es valora que pot fer servei no distorsionaria les dinàmiques) o discapacitat intel·lectual limitant per poder seguir el grup.
Hi haurà la sessió de presentació el 17 de desembre. L’inici serà el 14 de gener i la finalització el 18 de març, es realitzarà a l’Espai veïnal Calàbria 66.
A diferència d’altres barris on es realitza aquest projecte de l’agència de salut pública, es planteja que la derivació no sigui només des del CAP, sinó fer-ho amb un enfocament més comunitari. En aquest sentit, es pensa que diferents entitats del barri puguin participar en les sessions a tall de píndoles per explicar el que ofereixen i possibilitat de participació. Es revisarà qui pot participar i qui pot derivar.
Respecte a la derivació, s’oferirà un document perquè les famílies puguin tenir quelcom escrit respecte al projecte i un link per tenir més informació del projecte. La derivació es farà mitjançant un Google form on es demanarà el CIF, qui deriva i breument el motiu del perquè se li ha recomanat a la família; alhora es facilitarà als agents derivadors un document de consentiment de les dades i accés a la història clínica per part de les treballadores del CAP. (Amb l’acta es comparteix la presentació de la proposta i el fulletó)
Campanyes pantalles
Aquesta campanya va dirigida a un públic més ampli.
- Target Adults
Es va demanar la col·laboració als estudis de màrqueting de l’institut Lluïsa Cura. Ens van proposar una sèrie de cartells amb un missatge directe, es va pensar que seria contradictori un ús de xarxes/pantalles per una campanya on es busca moderació en l’ús d’aquestes. Al juliol vam fer una petita enganxada, aquest avançament estava pensat pels estudiants que havien realitzat la campanya, ja que acabaven el curs.
La idea és empaperar el barri, es comenta la idea que els infants de les escoles puguin repartir els cartells als comerciants. Des de Lluïsa Cura es proposa que els estudiants puguin acompanyar els infants o fer l’enganxada. També hi poden participar el casal de Cotxeres Borrell i l’Escoleta. Es preguntarà als centres educatius si ho poden realitzar. Caldria una llista de llocs on enganxar, en Marc preguntarà a les associacions de comerciants amb els quals ja ha comentat la campanya.
- Adolescents
Va quedar pendent aquesta iniciativa, on es vol participar en tutories de secundària, centrant-se sobretot en l’assetjament potenciat via xarxes. En aquest cas es vol incidir en les tutories de secundària amb els estudiants del Lluïsa Cura. La idea seria partint d’un vídeo, amb cert impacte, un seguit de preguntes per reflexionar. Es farà una prova pilot a l’Escola Pia, programarem una reunió amb l’escola, i si la valoració és positiva mirarem d’estendre-ho a altres centres educatius que estiguin interessats. També caldrà material, es recomana fer una ullada servei SPOTT que es dedica a les addiccions, entre elles les pantalles. Es recomana anar amb calma, ja que el Lluïsa Cura està patint la problemàtica que hi ha hagut amb la matriculació i encara hi ha alumnes que s’estan incorporant.
- Projectes paral·lels
Es va pensar en iniciatives teatrals i performatives per abordar, conscienciar respecte a les pantalles, criança, límits…
Teatre social serveis socials: Aquest grup és la 3a edició que es configura amb un tallerista expert en la matèria, per a joves entre 12 a 18 anys, enguany es realitza al barri. Actualment, la composició del grup ve derivat des de serveis socials, i per ara es prefereix fer un treball intern que no pensar en una presentació. Tot i que fa poc que han iniciat, encara hi poden acollir més joves. Es passaran cartells a centres on hi hagi estudiants de secundària.
Pediatria i teatre: Des de pediatria s’està treballant en una producció escènica on es vol mostrar els canvis en la criança a partir de les experiències dels professionals i parts que es poden veure involucrats en un cas. Un treballador d’administració de pediatria, amb experiència en el teatral, està confeccionant el text. Es demanarà col·laboració a professionals per compartir experiències.
Passaport edunauta
S’explica el projecte on a partir d’un passaport lliura’t a les escoles i a altres serveis se’ls convida a assistir i participar en activitats educatives i de lleure fora de les escoles, i se’n pot fer seguiment. Es destaca el potencial d’inclusió que pot tenir aquesta iniciativa. Es convida a la participació més centres educatius de Sant Antoni, Esquerra de l’Eixample i Raval hi participin.
El 24 d’octubre de 10:30 a 11:30 es farà una presentació del curs, amb lliurament de passaports i espectacle teatral a la sala Paral·lel 62.
Actualment, s’està creant una nova pàgina web, de cara les activitats de novembre en comptes de penjar activitats al web s’haurà de fer mitjançant un formulari.
Es demana si de cara els cartells mensuals es podria incloure les activitats que es desenvolupen als primers dies del mes següent.
També es pot incloure l’activitat de teatre social que impulsa serveis socials.
Espais de joc i esport infantils
A partir del cas dels patis de Salesians i altres incidències a espais públics. Quan vam enviar la proposta de planificació de la reunió vam compartir la carta que han realitzat des del Salesians. Resumint arran d'unes queixes pel so que desprenia de l’activitat de pocs veïns (dos domicilis) es va procedir a l’estiu tancar dos patis que els Salesians comparteix amb l’Esportiu Rocafort. El tancament ha estat indiscriminat, és a dir sense distingir l’activitat en horari lectiu, les extraescolars o activitat del gimnàs, les 24h. Tot i que s’han pres mesures el tancament s’ha produït. Actualment, s’ha obert temporalment s’ha obert un d’aquests patis, el cobert, per realitzar mesuratges.
Tot i el perjudici creat a l’estudiantat de l’escola, no menor, parlem d’un gran volum, hi ha una tendència general. Es fa prevaldre de forma absoluta uns drets en perjudici d’uns altres. El tancament s’ha fet aplicant normatives de la ciutat, que són de naturalesa europees.S’ha recomanat cercar un altre lloc, al barri no hi ha un altre espai. L’escola i els patis fa molt temps que hi són. No estem parlant d’ignorar el dret al descans, però sí de defensar el dret al joc i a l’activitat física, és a dir protegir els patis. La qüestió del so del joc infantil no només es dona als patis, tot i que hi ha altres escoles que estan començant a tenir problemes, sinó també a l’espai públic.
És una qüestió política, es proposa portar el tema als espais de participació i fer algun tipus de mobilització simpàtica, per exemple un torneig de futbol al carrer Floridablanca. Es consultarà amb la resta de centres educatius per si volen participar-hi.
Altres
Es proposa fer una reunió de comissió abans de Nadal per fer seguiment dels projectes i temàtiques que treballem.
Reportar contingut inapropiat
Aquest contingut no és apropiat?
0 comentaris
Carregant els comentaris ...
Deixa el teu comentari
Inicia la sessió amb el teu compte o registra't per afegir el teu comentari.
Carregant els comentaris ...